Svar: Madrytme 2
24. april 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og beklager den nuværende svartid ...
Det er rigtig interessant at du skriver "hendes bedsteforældre passede hende i lørdags, hvor hun spise sååå godt og sov fra 21.00 til kl. 02.45 og så kl. 06.00, hvor hun sov videre i vores seng til kl. 07.30". Det er interessant at finde ud af, hvorfor der er forskel på når de passer og på, når du er hjemme ...
Du skriver, at du mistænker mælken og at hun får for store mængder mælk hos dig og derfor ikke er sulten. Det er naturligvis en mulighed, men hvad fik hun, da bedsteforældrene passede hende? Fik hun mælk på flaske eller? Og i givet fald hvor meget? Hvis hun har fået flaske kl. 21., 02.45 og 06 og alligevel har kunne spise, så er det ikke mælkeindtaget der påvirker appetitten ...
Måske handler det så i stedet om at hun har fået lov til at sove til hun vågner og måske har været mere parat til at spise, når bedsteforældrene har givet hende mad. Eller måske har hun fået maden på en anden måde, siddet på skødet, i høj stol eller måske har hun fået noget andet at spise, maden lavet på en anden måde, fået noget i hånden at gumle på eller ... Der kan være mange forklaringer og det kan være en god idé at du prøver at finde ud af, hvad årsagen kan være - for så kan det også give dig en idé om, hvad du måske skal prøve at gøre anderledes ...
Det er helt rigtigt, at det måske handler om at du fokuserer for meget på at hun skal spise og lige nu lyder det som om at du måske skal prøve at lade hende styre det lidt selv, så hun ikke "tvinges" til noget hun ikke er helt parat til. Måske har I brug for at holde 3 dages pause fra skemaden og du kun giver hende lidt mad i hånden at gumle på ...
Du skal naturligvis putte hende, når hun er træt og tage hende op, når hun vågner og virker parat til aktivitet. De tider jeg har sendt dig er kun vejledende, det kan sagtens være at hendes rytme ligger +/- en halv time den ene eller anden vej og det er helt okay.
Når hun bliver 7 måneder vil hendes antal af amninger naturligt skrues ned og det vil her ofte være amningen om formiddagen og om eftermiddagen der forsvinder. Det betyder at hun naturligt får bedre plads i maven til lidt mellemmåltider og måske også vil kunne spise lidt mere frokost og aftensmad. De fire amninger, som børn ofte trives med i 7 måneders alderen ligger ofte hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften, så på den måde kan rytmen og indtaget af skemad naturligt også ændre sig. Hvis du oplever at det vil fungere bedre med en formiddagsamning end en morgenamning, så er det også helt okay. Det fungerer nogle gange bedst sådan, fordi barnet så spiser bedre morgengrød - du må prøve dig lidt frem.
En plan i 7 måneders alderen vil normalt se således ud:
Tidlig morgen: Amning og sover videre
Morgen: Grød, vand af kop
Formiddag: Frugtmos og frugt i hånden, vand af kop
Formiddagslur (uden amning, men du kan godt vælge at amme her i stedet for tidlig morgen, hvis du skønner at det fungere bedst for jer)
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Lille portion grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere familiemad, vand af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes og sover videre.
Jeg har med vilje ikke sat tider på denne plan, fordi jeg tænker at tiderne måske er med til at frustrere dig, så prøv at se på rytmen og se om du på den måde kan passe noget lignende ind hos jer ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske